Agenda Planning

Plannen en organiseren is voor heel veel mensen moeilijk, laat staan voor kinderen. Het is dus niet gek dat jouw kind(eren) moeite heeft met plannen. Mogelijke problemen kunnen zich voordoen (dit zijn slechts voorbeelden):

Mijn kind loopt constant vast met de agenda, vindt geen structuur in dagen en tijden en krijgt naast het schoolwerk ook de dagelijkse of thuisactiviteiten niet gepland. Jullie komen er samen niet uit of je kind wilt het bijvoorbeeld niet van jou als ouder aannemen.

We plannen meestal 1x in de twee weken. Er wordt dus twee weken vooruit gepland. Alles wat er tussendoor opgegeven wordt kan uw kind zelf in de planning verwerken. Mocht dit ook moeizaam verlopen, is 1 keer per week aan te raden. 

Mijn kind loopt vast bij belangrijke momenten, zoals bijvoorbeeld de toetsweken. Je kind krijgt de hoeveelheid stof die geleerd moet worden niet gepland en kan geen overzicht maken en dit wegzetten in zijn agenda. Ontspanning is er te veel of juist te weinig.

Het is dan verstandig om een paar keer samen alle toetsen en alle andere activiteiten in de week goed in te plannen. Voor de toetsweek worden 2 volle weken ingepland. Zo leert uw kind overzicht te bewaren en op tijd te starten met het leren van de toetsen. Hierdoor blijven ontspanning en vrije momenten mogelijk.

Mijn kind loopt momenteel even vast, wanneer hij inzicht krijgt hoe plannen in zijn werk gaat en hoe ontspanning en school prima afgewisseld kunnen worden, is mijn kind zelfstandig genoeg om daarna zelf aan de slag te gaan.

Een of twee losse les(sen) volstaat in dit geval.


Een goede planning geeft duidelijkheid, overzicht en structuur. Het is een hulpmiddel dat je gebruikt bij het aansturen van jezelf; ofwel zelfsturend leren. Deze vaardigheid heb je nodig bij Leren-Leren en studeren. Door een goede planning krijg je controle over je tijd en zorg je dat dingen jou niet overkomen. Dat geeft rust en ruimte. Reflecteren is ook een belangrijke vaardigheid die je nodig hebt voor zelfsturend leren. Je moet namelijk nadenken over je eigen gedrag en handelen. Het kan je veel zelfvertrouwen opleveren als je leert omgaan met jouw gemaakte planning en het daadwerkelijke gemaakte huis- en leerwerk.

*Inhoud van agenda planning:
– Plannen dat past bij jullie leef- en leerstijl: plannen op maat!
– Overzicht krijgen van al het leer- en huiswerk
– Leren afwisselen van ontspanning en inspanning (pauzes, beloningen, rust, concentratie)
– Structureren van dagen, tijden, vakken door middel van kleursystemen
– Inplannen van leer- en huiswerk maar ook de *dagelijkse activiteiten van thuis
– Verschil leren tussen een agenda en een huiswerkplanner
– Leren flexibel omgaan met de vaste planning
– Afhankelijk van de behoefte: week-, maand- en jaarplanner leren maken
– *Afhankelijk van de behoefte kunnen ook alle detailleerde dagelijkse activiteiten gepland zoals; persoonlijke verzorging (aankleden, douchen, ontbijt etc.), slaap- en reistijden, werk of bijbanen, dieren verzorging, etc.

In de Leren Leren Methode wordt het leren van de planning meegenomen. Wanneer planning een groot struikelblok is, zal Leren Leren op maat beter passend zijn.

Zie Tarieven voor de Leren Leren Training of Leren Leren op maat.